FOTO Neplodna tla, fotografije s mjesta egzekucije i stratišta Sandre Vitaljić

14:45h
0
110305-vitaljic

Neplodna tla, fotografije s mjesta egzekucija i stratišta, naziv je izložbe fotografija Sandre Vitaljić iz Pule, što je otvorena u subotu 5. ožujka u koprivničkoj Galeriji S.

Sandra Vitaljić izložila je 16 slika formata 122×102 cm, a njihovi nazivi govore o temi slika: Adolfovac (2 x), Bučje, Medački Džep, Ovčara, Uvala Slana Pag, Ključ Brdovečki, Donja Gradina, Jadovno, Dotrščina (2 x), Pakraćka Poljana Ribnjak, Sisak, Jasenovac, Srb, Bleiburg.

U posebno izvučenoj informaciji Sandra Vitaljić opisuje i upisuje podatke o svim slikanim lokalitetima, što je i svojevrsna škola povijesti.

Voditelj Galerije S prof. Marijan Špoljar objašnjava:

– Fotografije Sandre Vitaljić iz serije Neplodna tla bilježenje su pejsaža, s divljim raslinjem ili kultiviranog karaktera, samo na nekima uz prisustvo znamena koji bi upućivao na preciznije čitanje sadržaja. Doista, bez onih nekoliko spomeničkih sadržaja ili funeralnih oznaka ne bismo znali o čemu svjedoče. Ne znamo, možda, ni sada: jesu li to dokumenti stanja ili bilješke trajanja ili znakovi proticanja ili dokazi zaborava? Hvataju li te fotografije prostor ili vrijeme? Kome su upućene: povjesničarima, svijetu umjetnosti, bedekerskom duhu, osobnim sjećanjima ili ispitu naše zajedničke savjesti?

Sandra Vitaljić nastojala je na sadržajnoj otvorenosti fotografije. O tome Špoljar:

– Fotografirani prizori nekdašnjih stratišta i grobišta ne trebaju – po mišljenju ove autorice – tumača ili interpretatora koji bi ih, svjesno ili nesvjesno, uklopio u ideološku i političku, pa i dnevnopolitičku konstrukciju, nego ti prizori traže opservatora koji će ih moći vidjeti onakve kakve one jesu, bilježnika koji zna za Barthesovu opasku o tome da fotografija ”može lagati o smislu stvari, jer je po naravi tendenciozna, ali nikada o njezinu postojanju”.

Dakle, gledatelj je onaj koji izvlači značenja, a da mu prethodno nisu postavljena nikakva organičenja niti određeni orijentiri koji bi normirali, usmjeravali ili dozirali njihovu kvalitetu i karakter.

Književnik Miljenko Jergović rekao je o njenim slikama da ”svojom floralnom ljepotom provociraju upravo moralnu osjetljvost gledatelja”.

Sandra Vitaljić rođena je u Puli 1972. godine. Magistrirala je fotografiju na Akademiji za film i TV (FAMU) u Pragu, a na istom fakultetu doktorirala je iz područja povijesti i teorije fotografije 2010. godine. Zaposlena je kao izvanredni profesor na Odsjeku snimanja Akademije dramske umjetnosti u Zagrebu. Dobitnica je stipendije ArtsLink (1997.) u San Franciscu u Ansel Adams Center for Photography te Fulbright (2006-2007.) u Rochester Institute of Technology New York. Dosad je imala 16 samostalnih izložbi, od kojih je jedna, izložba Aktovi, 2004. godine održana u Kuglani 2 u Koprivnici.

Izložba je u Koprivnici u Galeriji S otvorena do 17. ožujka.

Na fotografijama Sandra Vitaljić i Marijan Špoljar te posjetitelji na otvorenju izložbe u subotu točno u podne.

{vsig}kultura/03-2011/galerija-vitaljic{/vsig}