savjeti liječnika

Magnezij – kada i kako

Pri nedostatku magnezija pacijenti se žale na grčeve, trnce u šakama i stopalima, razdražljivost, slabost, umor, osjećaj iscrpljenosti te glavobolju.

18:00h
0
drazen-sacer
KOLUMNA Dražen Sačer

Magnezij pripada skupini minerala, a naše ga tijelo sadrži oko 25 grama. Od toga, čak oko 90 posto, pohranjeno je u kostima i mišićima. Magnezij je najzastupljeniji unutarstanični kation u ljudskom organizmu i svakoj je stanici neophodan za njezino normalno funkcioniranje. Vrlo je važan element u nizu procesa, a primarno je potreban za normalno funkcioniranje mišićnog i živčanog sustava, te odvijanje energetskih procesa u stanici. Kao kofaktor prisutan je i u brojnim enzimskim reakcijama u organizmu.

Uzroci nedostatka magnezija mogu biti:

1. Nedovoljan unos: neadekvatna prehrana, hrana siromašna magnezijem
2. Pojačano izlučivanje : fizički napori s posljedičnim prekomjernim znojenjem, dojenje, šećerna bolest, neki lijekovi – diuretici, prekomjerni unos alkohola
3. Povećane potrebe: pojačana fizička aktivnost, trudnoća, dugotrajni stres
4. Lošija apsorpcija zbog gastrointestinalnih bolesti i starenja
5. Kronične bolesti

Zdrava prehrana u pravilu bi trebala zadovoljiti dnevne potrebe za magnezijem. Nažalost, tzv “brza hrana” i sve rašireniji način jedenja s nogu nisu dostatni da organizmu osiguraju dovoljno vitamina i minerala, pa tako i magnezija.

Hrana koja sadrži najviše magnezija: orašasti plodovi, mahunarke, bućine sjemenke, zeleno lisnato povrće (brokula, špinat,..), integralne žitarice, meso, krumpir, banane, tamna čokolada i naravno mineralne vode bogate magnezijem. Kao i uvijek kod deficita minerala i drugih nutrijenata idealan je unos hranom

Pri nedostatku magnezija pacijenti se žale na grčeve, trnce u šakama i stopalima, razdražljivost, slabost, umor, osjećaj iscrpljenosti te glavobolju. Jasno je da ono čega nema, treba nadoknaditi i to je odgovor na pitanje iz naslova ovog teksta: “Magnezij – kada i kako?” Dakle, uvijek kad simptomi upućuju na manjak magnezija i u stanjim gdje se to može očekivati, preporuča se njegovo uzimanje, a preporučeni dnevni unos je 375 mg.

Podsjećamo da pojačana tjelesna aktivnost koja predmnijeva i veću aktivaciju mišića te pojačano znojenje, svakako traži nadoknadu magnezija i uzimanje što više tekućine. Preparate magnezija preporuča se uzimati navečer, jer se tako mogu izbjeći vrlo neugodni noćni grčevi u mišićima, koji mogu biti posljedica u to vrijeme očekivano fiziološkog pada magnezija u organizmu.

Manjak magnezija nažalost nije tako rijedak slučaj, a njegova se koncentracija još uvijek ne određuje rutinski, pa stanja koja su posljedica njegovog nedostatka često ne prepoznajemo i terapijski ne reagiramo.

Najbolji pripravak magnezija je u formi citrata, potom malata, dok je u obliku oksida i bikarbonata resorpcija, odnosno bioraspoloživost neusporedivo manja. Vrlo dobru sinergiju magnezij pokazuje, kad se uzima zajedno sa vitaminom B, što se očituje povoljnim utjecajem na opće stanje i uspostavu ravnoteže energije i metabolizma u stanicama.

Piše: dr. Dražen Sačer, fizijatar
ORDINACIJA ZA FIZIKALNU MEDICINU,
REHABILITACIJU I REUMATSKE BOLESTI
Tel. 058 625 033 E-mail: drazen.sacer1@kc.t-com.hr

čitam...
Loading...